Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van bert velden - WaarBenJij.nu Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van bert velden - WaarBenJij.nu

Pondicherry

Door: bert nog steeds

Blijf op de hoogte en volg bert

04 Maart 2008 | India, New Delhi


Namaste, Pondicherry lange tijd door de Fransen bezet en dat is te merken. Mijn frans is zo goed als nihil en ik word al jaren geen wijs uit de stratenopbouw hier. Ik vind het persoonlijk geen leuke stad en ik ben hier dan ook alleen maar om de sfeer te proeven van die westerlingen, die zich verbonden voelen met sri Aurobindo en the Mother. De laatste is een francaise, die net als Aurobindo in het eind van de 19e eeuw leefden. Hij stierf in 1950 en zijn Samadhi, zoals dit bij hem heet is hier te bezichtigen. Beiden waren grote Meesters en hun leer is wordt genoemd de integrale yoga. Alle yogavormen tot een geheel gesmeed. Het gaat vanuit de asana's (de klassieke yogahoudingen) tot aan ayurveda, genezing en natuurlijk de theoretische achtergronden van onze afkomst en toekomst. Net als elke religie, maar toch weer andere mensen aansprekend. Persoonlijk heb ik met geen enkele guru persoonlijk een band. Het is het denken, wat gestopt kan en moet worden.
Als dit gebeurt komt vanzelf de innerlijke kennis naar boven. Je zou kunnen zeggen vanuit het onderbewustzijn. Ook dat is echter weer een verdeling in een boven en beneden. Er is in de fenomenale wereld, de wereld der verschijnselen geen onder en geen boven. Als God in alles en iedereen is te vinden en God alles heeft geschapen, dan is er niets anders dan God, of als je het zo wilt noemen; Bewustzijn.
Ons denken maakt er telkens iets anders van. We willen een houvast, maar dat is er niet. Het denken is zo dicht bij ons en toch weten we er niet veel van. Het denken vormt ons tot wat we zijn en toch kunnen we dit niet veranderen, terwijl het denken zo week kan zijn als was. Het denken heeft ons in zijn greep, terwijl we ons ervan kunnen bevrijden.
Waarom laten we ons beheersen door de dingen, die we eigenlijk niet willen en zoeken we niet naar de antwoorden op onze innerlijke vragen?
De westerlingen, die hier dus komen zoeken die antwoorden wel en vinden steun en leiding bij Aurobindo en De Moeder. Ik profiteer hier een beetje van. Via de mail heb ik na langdurige volharding een plekje kunnen vinden in een van de guesthouses, die met Aurobindo zijn verbonden. De sfeer is er sereen en iedereen is met hetzelfde bezig en bezield. Mijn kamer is keurig en kost maar 160 rs., terwijl hier moeilijk iets is te vinden. Voor de 1e keer heb ik zelfs een douche.
Het eten is gemaakt in de ashram en kost 20 rs. (40 eurocent) voor 3 maaltijden.
Ik mediteer regelmatig, maar vind er niet de meditaties, die ik had verwacht. Er is geen gezamelijke meditatie of een programma en dat is jammer.
De reis naar hier ging voorspoedig en natuurlijk op zijn indiaas. Zoeken en vragen en ruzie bij het betalen van de vooraf besproken rickshawprijs.
Van de week viel plots de stroom uit en nu ga ik dus snel afsluiten...groetjes bert...

  • 04 Maart 2008 - 08:02

    Glaucia:

    Lieve Bert, wat een verandering in sfeer. Dus proef snel dat westerse sfeer en ga verder naar een plek waar je wel met andere kunt mediteren. Je kunt ook genieten van de omstandigheden en de stilte daarin gaan zoeken. Gebruik je bewustzijn om verder te kijken. Hoe anders is met de frans invloed? Hoe veranderd zijn de mensen in India op dat plek? Hoe is dat waar de Engelse heersen? Hoe is de "ware" mens uit India? Geniet van de stilte van binnen en de bezieling van jouw dagelijkse observaties!
    Veel liefs, Glaucia

  • 04 Maart 2008 - 09:10

    Helma:

    Lieve Bert,
    Toen ik jou verslag las ,was het net of dat ik midden in een sessie beland was,en dat voor die prijs.
    Het leuke is jij zit in India en ik heb het gevoel dat ik meer kontact met je hebt,dan als je in Nederland bent.

    liefs je zusje

  • 04 Maart 2008 - 15:06

    Wim:

    als je nou niet over je denken denkt maar gewoon het denken laat denken dan zal je zien dat het een stuk makkelijker gaat.
    Zoals je eerder aangaf had je in Engeland 3 a 4 dagen nodig voordat die stroom in je hoofd stil kwam te liggen.
    Volgens mij moet je die stroom in India gewoon toelaten en lekker kijken naar al die mafkezen.
    Als je dan innerlijk een lagbui krijgt ben je klaar.
    Overigens is ALL-EEN ook zoiets als EEN-ZAAM een mooie toestand.
    Ik vond het op mijn soloreizen wel lekker.

  • 04 Maart 2008 - 17:00

    Harold:

    Even wat van mij laten horen vanaf mijn nieuwe werkplek.
    Volg je nu weer na een klein weekje Radhadesh.
    Ik ben er volgende week klaar voor om je op te halen, en hoop dat je weer met veel inspiratie terugkomt.
    Misschien wil je niet dat ik zo midden in je vakantie daar al aan herinderd, maar voor mij lijkt het al zeer dichtbij.
    Ik hoop dat jij er nog heel veel en heel lang van mag genieten. Hari Ohm.

  • 05 Maart 2008 - 07:48

    Hafid:

    hi Bert
    geniet maar

  • 05 Maart 2008 - 17:50

    Dennis:

    Hai die Bert,
    Precies een jaar geleden zaten wij samen in India. Toen heb jij mij de vele kanten van (noord) India laten zien. Ik kan me dus weer goed inleven wat jij daar ziet en meemaakt. Vooral de grote contrasten met de westerse wereld maken India tot een uitdaging en voor jouw nog steeds na al 14 keer er geweest te zijn.
    Het gaat je goed.
    Mzzl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

bert

namasté, I want to take you with me on my journey in (my) life. There is no goal. There is only the moment of travelling, the moment of now. So, are you ready? Let's go...bert...

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 74387

Voorgaande reizen:

11 December 2011 - 11 Januari 2012

...de reis gaat nog verder...

10 December 2010 - 07 Januari 2011

...en verder op weg...

13 December 2009 - 07 Januari 2010

...en verder ging de reis en het doel?!...

03 Maart 2007 - 04 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: