paar uur later en wat lichter... - Reisverslag uit New Delhi, India van bert velden - WaarBenJij.nu paar uur later en wat lichter... - Reisverslag uit New Delhi, India van bert velden - WaarBenJij.nu

paar uur later en wat lichter...

Door: bert nog steeds

Blijf op de hoogte en volg bert

13 Maart 2008 | India, New Delhi

Namaste, de darmen doen hun werk nog steeds. Goed of niet, dat laat ik even in het midden. In de trein straks kan ik dit eigenlijk niet gebruiken.
Er zijn wat foto's en video's bijgekomen en kun je misschien een beetje inleven hoe zo'n hut bijvoorbeeld wel of niet blijft staan in de regentijd. Ik heb trouwens deze week veel regen gehad. Voor de natuur hier uitstekend, maar voor mij iets minder. Die vluchtelingen beschikken dus niet over water of elektriciteit. Alles wat ze nodig hebben moet worden aangevoerd en de weinige mensen, die zich het lot aantrekken worden ook nog tegengewerkt.
In dat dorpje, waar ik verbleef is er bv. ook geen stoel te vinden in 1 van de woonruimtes/hutten, niet groter dan 2 bij 3 meter of iets dergelijks. De swami heeft wat plastic stoelen. De rest van het dorp zit gewoon de hele dag op de grond. Ook ik tijdens het eten met de vingers. Heb je wel eens yogurt gegeten met je vingers?
Ook tijdens de zangdiensten, waarvan de eerste om 5 uur in de morgen al begint zit een ieder gewoon op de grond en in het kabaal zie je mensen knikkebollen. In school, of wat er voor door moet gaan zitten ook alle kinderen op de grond.
Verder veel biscuits uitgedeeld aan arme kinderen, die normaal niets lekkers krijgen. Met de jeep erop uit en het hele dorp loopt dan uit. Ook de ouderen nemen dan heel verlegen een rol biscuit in ontvangst en voordat iedereen heeft gehad ligt de verpakking al te slingeren, waar het ook maar neerkomt. Het is soms echt 1 grote vuilnisbelt en zelfs de swami doet daar gewoon aan mee. Ik wilde hem gisteren iets uitleggen over milieuvervuiling, maar hij begreep me niet. Dat uitdelen was trouwens een hele vreemde ervaring, alsof ik de koning was. Iedereen zat op de grond om mij heen en de swami vertelde waar ik vandaan kwam en dat er in Hollans ook daklozen zijn, maar dat komt natuurlijk moeilijk binnen.
Ik ga naar mijn hotel, anders mis ik straks nog de trein. Groetjes, bert

• 13 Maart 2008 - 19:38

Wim:

volgens mij zit je reis er al weer bijna op. Onvoorstelbaar hoe de intensiteit van het leven kan versgillen. Ik heb hier bijvoorbeeld een reuze sprong gemaakt met een verplaatsing van de pc naar Walkade 17 zodat Anke hierop kan werken terwijl de rest van de tijd opgaat in digi-ontwikkelingen op de Apple in Walkade 15.
    Natuurlijk zijn er de werk-golflengten maar dat is niets vergeleken met die indrukken-werelt waar jij in zit.
    Jouw foto's, video's en besgrijvingen geven me een rijke reis in mijn eigen herinneringen.
    Ik was hier veel van vergeten. De sfeer die je sgept bied een pragtig pallet.